20 شعبه درتهران

سشوار چیست؟ معرفی قطعات سشوار

سشوار چیست؟

سشوار وسیله ای هست که با استفاده از انرژی الکتریکی باد گرم تولید می کند و از آن برای خشک کردن و حالت دادن به موها در خانه ها و سالن های آرایشی استفاده می شود. سشوارها توسط شرکت های مختلف در انواع گوناگونی تولید می شود که افراد می توانند با توجه به نیاز خود مدل مناسب و برند دلخواه خود را انتخاب کنند.

در ادامه به معرفی ساختمان و اجزاء مختلف سشوار می پردازیم:

قطعات سشوار و کارکرد آنها

  • بدنه

بدنه سشوارها معمولا در دو مدل فلزی یا پلاستیکی ساخته می شوند.نوع فلزی سشوارها را معمولا از جنس استیل می سازند تا هم استحکام حرارتی لازم را داشته باشد و هم زیبایی ظاهری خود را حفظ کند،اما یک مشکل هم دارد و آن این است که خطر اتصال بدنه را برای کاربر به همراه دارد. اما در طرف دیگر سشوارهای پلاستیکی به دلیل نارسانا بودن جنس بدنه،در صورت برخورد سیم فاز با بدنه سشوار خطری کاربر را تهدید نمیکند اما با این حال مشکل دیگری دارند و آن این است که بعضی از جنس های نامرغوب این بدنه های پلاستیکی،آن ها را در برابر حرارت بالا ناپایدار ساخته و پس از مدت محدودی شاهد تغییر شکل آن ها هستیم.

  • دسته سشوار

جنس دسته سشوار هم معمولا از کائوچو یا انواع مشتقات پلاستیک میسازند تا هم کاربر را در برابر اتصال بدنه ایمن نگه دارد و هم وزن سشوار مقدار مطلوب و قابل قبولی باشد. نکته مهم این است که قسمت عمده ای از مدارالکتریکی سشوار در داخل دسته آن قرار میگیرد و علاوه بر آن کلیدها هم در قسمتی از دسته نصب می شوند. به منظور اینکه سشوار از قابلیت حمل بالایی برخوردار باشد کارخانه هایی مانند شرکت «بیم» دسته سشوار را طوری طراحی می کنند که در صورت نیاز بر روی بدنه تا شود.

  • دو شاخه و سیم رابط سشوار

دو شاخه و سیم رابط به هم وصل هستند و دو شاخه از نوع پرسی می باشد. معمولا سیم سشوار را کلفت انتخاب می کنند تا جریان الکتریکی مورد نیاز دستگاه را به راحتی تأمین کند. بیشتر تولیدکنندگان سشوار عایق سیم رابط سشوار را ضخیم می سازند به دلیل اینکه هم در برابر ضربه ها و حرارت بدنه دستگاه مقاوم باشد و هم سریع آسیب نبیند و کاربر را خطر اتصال بدنه یا برق گرفتگی تهدید نکند.

معرفی قطعه موتور سشوار

  • موتور

در دستگاه سشوار دو مدل موتور مورد استفاده قرار می گیرد. اگر موتور از مدل یونیورسال باشد حتما با المنت به صورت موازی بسته می شود. چون ولتاژ مورد نیاز موتور 220 ولت یا همان ولتاژ شبکه است. به دلیل اینکه موتور یونیورسال وزن سشوار را بالا می برد و از نظر اقتصادی باعث افزایش هزینه تولید می شود امروزه کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.موتورهای 12 ولت خود نوعی از موتورهای یونیورسال محسوب می شوند، امروزه بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند زیرا از نظر اقتصادی هزینه ی تولید را کم می کند و قیمت محصول نسبت به مدل هایی که از موتور یونیورسال استفاده می کنند کمتر می شود. همچنین در این صورت وزن سشوار کاهش خواهد یافت و می توان آن را در اندازه های کوچک تر تولید نمود.

  • کلید سشوار

بدون استثناء باید گفت که در اکثر لوازم برقی خانگی سیم نول مستقیما به مصرف کننده داده شده،سیم فاز از کلید عبور می کند و به مصرف کننده میرسد و به وسیله کلید نحوه عملکرد دستگاه کنترل می شود. در دستگاه سشوار هم، کلید همین کار را انجام میدهد.

 

پیشنهاد مطالعه: آیا می دانید طرز کار سشوار به چه صورت است؟

 

کلید سشوار در انواع مختلفی ساخته می شود که آن ها را معرفی می کنیم.

1- کلید دو حالته

در پشت کلید دو حالته دو کنتاکت وجود دارد که یکی از آن ها به فاز ورودی متصل شده و کنتاکت یا پایه دوم خروجی فاز است.

2- کنتاکت سه حالته

در این نوع کلید، کلید صفر یا همان حالت خاموش بین دو وضعیت یک و دو قرار دارد و یا کلیدهای صفر یک و دو به ترتیب قرار میگیرند.

3- کلید تبدیل

گاهی از کلید تبدیل در سشوارها استفاده می شود که کنتاکت یا پایه مشترک همیشه به یکی از دو کنتاکت غیر مشترک وصل می شود. علیرغم شبیه بودن این کلید به کلید دو حالته نباید این دو را با هم اشتباه گرفت و به صورت جا به جا استفاده کرد و به جای یکدیگر جایگزین کرد زیرا عملکرد کاملا متفاوتی نسبت به هم دارند

  • دیود سشوار

دیود در سشوارها دو کاربرد مختلف دارد. بعضی وقت ها دیود پرآمپر پشت کلید جای داده می شود که اگر کلید باز بود جریان از دیود عبور نموده و یک سو سازی نیم موج انجام میشود. در این صورت ولتاژ ورودی کاهش یافته و دستگاه ضعیف کار می کند. با بستن کلید،دیود از مدار خارج می شود و از آنجا که ولتاژ به طور کامل به دستگاه میرسد عملکرد آن شتاب و قدرت بیشتری پیدا می کند. دیودها دارای شماره هایی هستند که در اصل ولتاژ و جریان اسمی آن ها را بیان می کند و کارخانه های سازنده سشوار از شماره های مختلفی به همین منظور استفاده می کنند.

نحوه کارکرد دیود در سشوار

  • المنت (گرم کننده یا هیتر)

وظیفه المنت ایجاد گرما در مسیر باد تولید شده توسط موتور سشوار می باشد. المنت در اصل سیم گرم نیکل و یا گرم آلومینیوم است که به دور مقوای نسوز پیچیده شده است. استفاده المنت در سشوارها در واقع مدارهای الکتریکی جالب و متنوعی را به وجود می آورد. به طور مثال با استفاده از المنت دو پایه، مدار می تواند از نوع جانسون سری و یا جانسون موازی باشد.المنت سه سیم در سشوارهایی با مدار سری – موازی مورد استفاده قرار میگیرد.

المنت چهار سیم در سشوارهای دیانا استفاده می شود. در بعضی از سشوارها، المنت ها دارای اشکال و ابعاد و همنیطور سر سیم های مختلفی هستند. با این حال استفاده ی آن ها در مدار، دقیقا مشابه دیگر انواع المنت ها است.

  • ترموستات

ترموستات در اصل یک کلید اتوماتیک حرارتی است و هر وقت حرارت داخلی سشوار از حد معینی گذر کند، به وسیله این کلید، جریان مدار برای مدتی قطع می شود و پس از کاهش دما،دوباره ترموستات به حالت وصل برمیگردد. ترموستات سشوار متشکل از دو کنتاکت یا پایه اتصال برق ورودی و خروجی و همینطور یک تیغه حساس است، ترموستات همیشه در مسیر سیم نول اصلی مدار الکتریکی قرار می گیرد که با عملکرد خود، برق دستگاه را قطع مینماید. با افزایش حرارت درون دستگاه، تیغه حساس ترموستات انبساط طولی پیدا می کند و با جدا شدن از کنتاکت دوم، مانع از عبور نول به طرف سایر اجزای مدار می شود.

کاربرد ترموستات در سشوارهایی که بدنه آن ها از جنس فرآورده های پلاستیکی است اهمیت بیشتری دارد. زیرا بدنه این سشوارها بر اثر حرارت بالا به سرعت تغییر حالت می دهد.

همچنین جایگاه سشوار هم از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا بروز عیب در این قطعه باعث می شود عملکرد کل دستگاه دچار مشکل شود.

نکته مهم دیگر این است که ترموستات در سشوار قابل تعویض نیست زیرا به بدنه ی المنت پرچ شده است.

در صورت خرابی ترموستات مجبورید المنتی را پیدا کنید که مجهز به ترموستات باشد و یا به وسیله یک قطعه سیم ترموستات را یکسره کنید. یعنی کنتاکت(پایه ورودی) یا به کنتاکت(پایه خروجی) متصل کنید. به این صورت ترموستات را از مدار الکتریکی خارج می کنید.

فن سشوار

  • پروانه فن

با نصب کردن یک پروانه بر روی محور موتور می توان به راحتی باد زیادی را تولید نمود تا گرمای تولید شده در المنت را به طرف لوله خروجی سشوار هدایت کرد. در صورت هرزگرد شدن پروانه موتور سشوار، حرارت المنت به خارج از سشوار راهی ندارد و اگر دستگاه مجهز به ترموستات نباشد، با خطر جدی مواجه می شود.

جمع بندی نهایی

تمام این موارد در یک سشوار به ایجاد باد گرم کمک می کند و اشکال در یک قطعه باعث اختلال در کار سشوار می شود.

امیدواریم این مطلب جامع درباره سشوار از تیم بهساز سرویس (مرکز تعمیرات لوازم خانگی در تهران) موردپسند واقع شده باشد. در نهایت اگر نیاز به تعمیر سشوار در تهران داشتین می توانید از طریق بخش تماس با ما در ارتباط باشید.

[kkstarratings]
فرم پذیرش آنلاین
فرم درخواست
مقالات آموزشی

نمایندگی تعمیرات بوش

وقتی از نمایندگی تعمیرات یک برند صحبت می شود بطور ناخودآگاه یک مرکز مجهز و بروز برای تعمیرات انواع محصولات آن برند در ذهن نقش

بیشتر »