20 شعبه درتهران

علت خاموش نشدن فن مایکروویو

آیا میدانید علت خاموش نشدن فن مایکروویو در چیست؟

به طور کلی موضوع وجود مشکل و یا خرابی ممکن است برای هر نوع وسیله خانگی  یا بطور کلی وسیله ی برقی بوجود بیاید حتی لوازمی که دارای برند بسیار معروف و با کیفیت می باشند.

امروزه مایکروویو و مایکروفر ها برای تسریع در عمل گرم کردن یا باز کردن یخ غذا و مواد غذایی بسیار کاربردی و پر طرفدار می باشند.در نتیجه خراب شدن دستگاه مایکروویو نیز از سری مشکلاتی می باشد که در اغلب امور آشپزخانه از جمله کارهای پخت ‌وپز، گرم کردن و یخ زدایی غذا اختلال ایجاد می‌کند و زمان انجام شان  را افزایش می‌ دهد.

در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از مشکلاتی که ممکن است برای مایکروویو بوجود بیاید یعنی خاموش نشدن فن مایکروویو اطلاعاتی بدست آوردیم تا بدانیم علت بوجود آمدن این مشکل در دستگاه چیست و چگونه باید این مشکل را رفع کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ممکن است پس از اینکه  برنامه مایکروویو تان به پایان رسید هنگامی که درب آن را باز می‌کنید متوجه شوید که فن آن همچنان روشن است و خاموش نشده و با فشار دادن دکمه ی خاموشی نیز تغییری در وضعیت ایجاد نمی شود. باید گفت به طور کلی مشکل خاموش نشدن فن و یا در حالت عمومی خود مایکروویو می تواند  به دو قطعه  موجود در داخل این دستگاه مربوط باشد.

این دو قطعه عبارت اند از میکروسوئیچ درب مایکروویو و یا برد کنترل مایکروویو که در ادامه ی مقاله به شرح هر یک از این دو مورد خواهیم پرداخت.

با توجه به اینکه در این مقاله  به علت های خاموش نشدن فن مایکروویو خواهیم پرداخت و راه‌ حل‌هایی را برای آن پیشنهاد خواهیم کرد باید ذکر کنیم  که تعمیر و رسیدگی به دستگاهی مانند مایکروویو و یا مایکروفر نیازمند تخصص، دانش و ابزارآلات  مناسب  در این حیطه می باشد.پس اگر شما علم و تخصص این کار را ندارید و  این توانایی را در خود نمی ‌بینید بهتر است  از هرگونه دستکاری پرهیز  کنید و کار را به متخصصین این حوزه بسپارید و با یک تعمیرکار مایکروویو تماس بگیرید.

میکروسوئیچ قفل درب مایکروویو

از اولین علت های خاموش نشدن فن مایکروویو میتوان به این موضوع اشاره کرد که اگر مایکروویو تان حتی پس  از اینکه درب اش را  باز کردید خاموش نمی‌شود و همچنان فن اش روشن است ، اولین عاملی که ممکن است موجب خاموش نشدن فن مایکروویو شود وجود مشکلی در میکروسوئیچ قفل درب می باشد.

زمانی که درب مایکروویو بسته باشد میکروسوئیچ برق دیگر قسمت ‌ها را متصل می کند اما زمانی که  درب باز باشد جریان برق قطع خواهد شد. البته قابل ذکر است در زمانی که درب مایکروویو باز باشد موتور فن، موتور همزن، و چراغ داخلی، برق دارند و کار می ‌کنند. گیره و یا همان  قلابی که در درب مایکروویو  وجود دارد میکروسوئیچ داخل بدنه دستگاه را فعال می ‌کند. برای تست ایراد می توانید میکروسوئیچ قاب را باز کنید.

میکروسوئیچ عموما  دارای سیم‌ هایی می باشد که متصل به ترمینال‌هایی با برچسب C و NO هستند. برای تست از یک مولتی ‌متر کمک بگیرید. زمانی که  درب دستگاه بسته است باید مدار برقرار باشد و وقتی درب باز شد باید مدار قطع شود. اگر نتیجه‌ ای غیر از این حاصل شد به معنی وجود مشکل و ایراد در میکروسوئیچ بوده و  باید میکروسوئیچ را تعویض نمایید.

سوختن برد هوشمند مایکروویو

حال به سوختن برد هوشمند مایکروویو از اصلی ترین علل های خاموش نشدن فن مایکروویو میپردازیم :

زمانی که کلید های مخصوص خاموش یا ایست مایکروویو را فشار می‌دهید و خاموش نمی‌ شود ولی همین که درب را باز می‌کنید خاموش می‌شود، احتمالاً مشکلی دارد که  مربوط به برد دیجیتالی است.

برد هوشمند و برد کنترل که به آن  برد دیجیتالی نیز گفته می شود ، همه ی  قسمت‌های مایکروویو را با استفاده از رله‌ ها، کنترل می نماید. یکی از نشانه ‌ها ی خراب بودن برد این است که بعد از تمام شدن برنامه‌ ی پخت، رله خاموش نمی ‌شود و همانطور روشن باقی می ماند.

برای اینکه بفهمید برد دارای مشکل است یا خیر باید رله‌ ها را برای تست رسانا بودن با یک مولتی ‌متر آزمایش نمایید.به این صورت که ابتدا برق مایکروویو را قطع نموده و سپس محفظه‌ ی آن را خارج کنید تا بتوانید به رله‌ ها دسترسی پیدا کنید. همچنین ترمینال‌های خروجی را برای مشخص شدن رسانا بودن بررسی کنید در صورتی که رسانا بودند ، برد باید تعویض شود.

به عنوان سخن پایانی باید یک بار دیگر هم خاطر نشان کنیم که بررسی میکروسوئیچ و برد مایکروفر نیازمند دانش و تخصصی  در زمینه مدارهای الکتریکی و مایکروویو می‌باشد، و اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید بهتر است از یک فرد کار بلد و تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

چرا که  مگنترون موجود در دستگاه مایکروویو  با ولتاژ بالایی کار می‌کند و موجب می شود کار تعمیر برای افراد عادی و بدون تخصص خطرناک و ریسک پذیر باشد. در نتیجه بهتر است دستگاه تان را نزد تعمیرکار برده و یا با نمایندگی اش تماس حاصل فرمایید و از آن ها راهنمایی بخواهید.

[kkstarratings]
فرم پذیرش آنلاین
فرم درخواست
مقالات آموزشی

نمایندگی تعمیرات بوش

وقتی از نمایندگی تعمیرات یک برند صحبت می شود بطور ناخودآگاه یک مرکز مجهز و بروز برای تعمیرات انواع محصولات آن برند در ذهن نقش

بیشتر »