20 شعبه درتهران

راهنمای تعمیر برد الکترونیکی جاروبرقی در منزل

تعمیر برد الکترونیکی جاروبرقی

گاهی کمی پیچیده تر از چند تکنیک ساده یا تعویض قطعات می شود که در این موارد نیاز به مهارت های فنی بیشتری داریم. از جمله این دلایل که موجب نقص در عملکرد جاروبرقی می شود معیوب بودن برد دستگاه است. در این مقاله از وبسایت تخصصی تعمیر لوازم برقی خانگی بهساز سرویس در مورد تعمیر برد الکترونیکی جاروبرقی صحبت خواهیم کرد.

 

قطعات الکتریکی امروزی توانایی های قابل توجهی دارند که فرآیند ها را بصورت هوشمند در می آورند. برد دستگاه های برقی از جمله جاروبرقی نیز یک قطعه کوچک اما بسیار مهم در این دستگاه است. در واقع برد جاروبرقی اتاق فرماندهی دستگاه است که کنترل عملکرد دستگاه را نظارت و کنترل می کند. معیوب شدن این مرکز فرماندهی عملکرد دستگاه را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب نقص در کارکرد جاروبرقی می شود.

آموزش تعمیر برد الکترونیکی جاروبرقی سامسونگ، ال جی، دوو، فیلیپس و …

برد الکترونیکی جاروبرقی خود از قطعات مختلفی تشکیل شده اند که در کنار هم وظایف مهمی را بر عهده دارند. مهمترین قطعه یک برد جاروبرقی را می توان آی سی آن دانست. آی سی برد تعیین کننده عملکرد کل برد است و می توان آن را مغز برد دانست.

چگونه متوجه شویم که برد دستگاه جاروبرقی مشکل دارد؟

همانطور که در دیگر مقالات بهساز سرویس عنوان کردیم خرابی جاروبرقی شما می تواند به دلایل موارد ساده ای باشد که شما می توانید در خانه آنها را بررسی کنید. اما گاهی تعمیر جاروبرقی بخاطر مشکل برد است. توصیه می کنیم ابتدا مواردی که رفع آنها ساده تر است را بررسی کنید و بعد سراغ برد دستگاه بروید.

از جمله مواردی که می تواند به علت مشکل در برد جاروبرقی به وجود بیاید شامل روشن نشدن، خاموش شدن دستگاه به طور ناگهانی، کم و زیاد شدن سرعت دستگاه، کاهش قدرت مکش و جرقه روی دکمه های جاروبرقی باشد،اما در کنار این موارد اگر نمایشگر دستگاه تان کار نمی کند آن هم به دلیل مشکل برد است.

 

تشخیص عیب برد دستگاه جاروبرقی 

نکته ای که در مورد برد دستگاه های برقی اهمیت ویژه ای دارد این است که تعویض این قطعه هزینه های بالایی را در تعمیر جاروبرقی بر دوش شما می گذارد. بنابراین مهم است که تا جای ممکن بجای تعویض اقدام به تعمیر آن کنید. اما تعمیر برد الکترونیکی دستگاه ابتدا نیاز به عیب یابی آن دارد.

یک متخصص تعمیر جاروبرقی باید بتواند عیب دستگاه را سریعاً تشخیص و اقدام به تعمیر آن کند.

اگر فرد تعمیر کار به علم الکترونیک و تعمیر برد مسلط باشد انجام این کار می تواند برای او بسیار ساده باشد. تشخیص قطعه اشتباه روی برد با کمک مولتی متر و تعویض آن با استفاده از لحیم و تکنیک های لحیم کاری منجر به تعمیر سریع برد می شود.

البته در این میان تجربه حرف اول را می زند و تعمیرکاران لوازم خانگی با تجربه در بسیاری از موارد تنها با علائم اولیه کار نکردن دستگاه یا ضعف کار کردن آن می توانند مشکل را حدس بزنند.

تعمیرات برد جاروبرقی

موارد زیر رایج ترین دلایلی است که برای تعمیر جاروبرقی ممکن است به سراغ برد آن بروید.

  • روشن نشدن جاروبرقی

در بسیاری از موارد روشن نشدن جاروبرقی به دلیل مشکلی است که در قطعات روی برد ایجاد شده است. اولین چیزی که باید تست کنید ورودی برق و ولتاژ به داخل برد است. بعد از آن نوبت به پتانسیومتر، خازن ها، مقاومت ها و ترایاک است. اگر خازن ها مشکل داشته باشند ارتباط مدار قطع می شود و جاروبرقی نمی تواند روشن شود، از خازن های مناسب برای تعویض استفاده کنید.

 

  • عدم تغییر سرعت و قدرت دستگاه علت تعمیر برد الکترونیکی جاروبرقی

تغییر سرعت دستگاه به دلیل قطعاتی است که با تغییر ولتاژ و جریان، سرعت را کنترل می کنند.

اگر نمی توانید از این ویژگی جاروبرقی استفاده کنید و دستگاه به تغییر سرعتی که شما اعمال می کنید واکنش نشان نمی دهد این قطعات را بررسی کنید تا در صورت نیاز آنها را تعویض کنید:

  • ولوم کشویی روی برد جاروبرقی
  • مقاومت ها
  • پتانسیومتر

 

  • آیا جرقه زدن کلید دلیل تعمیر برد الکترونیکی جاروبرقی است؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخاطر جرقه های ناگهانی روی دکمه ها اقدام به تعمیر جاروبرقی کرده باشید. این جرقه ها ناشی از این است که خازن های پارازیت گیر نمی توانند ولتاژ اضافه را مهار کنند،این خازن ها را از روی برد پیدا و آنها را جایگزین کنید. برای شناسایی این خازن ها اطلاع داشته باشید که خازن های پارازیت گیر سه تایی هستند.

  • داغ شدن موتور جاروبرقی

در مقالات قبلی در مورد داغ شدن جاروبرقی صحبت کرده بودیم.

اگر دلایل ذکر شده در آن مقاله مشکل را حل نکرد باید به سراغ برد دستگاه تان بروید. داغ شدن موتور به این علت است که ترایاک عملکرد مناسبی ندارد.

 

  • ضعیف بودن قدرت مکش جاروبرقی می تواند منجر به تعمیر برد الکترونیکی جاروبرقی شود.

اگر دستگاه شما نمی تواند مکش خوبی داشته باشد ابتدا مسیر لوله، کیسه جاروبرقی و تنظیمات دستگاه را بررسی کنید اما اگر باز هم مشکل حل نشد احتمالا مشکل از پتانسیومتر برد است.

در مجموع سه قطعه ای که باید ابتدا به سراغ آنها بروید عبارتند از:

  • پتانسیومتر (ممکن است کشویی یا پیچی باشند)
  • دایاک
  • دیود

 

سخن پایانی در خصوص تعمیر برد جاروبرقی 

هر چند که هر دستگاه بردی متفاوت از دیگری دارد اما نحوه بررسی و تعویض قطعات برد به طور کلی روندی ثابت دارد و با دانش و تجربه می توان انواع بردها را جهت تعمیر جاروبرقی عیب یابی کرد. در هنگام تعمیر برد دقت بالایی به خرج دهید تا اشتباه در فرآیند تعمیر موجب آسیب رساندن به سایر قطعات روی برد نشود.

در پایان پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از بروز مشکلات و خرابی های مکرر جاروبرقی حتماً به راهنمای خرید جاروبرقی خوب توجه کنید.

[kkstarratings]
فرم پذیرش آنلاین
فرم درخواست
مقالات آموزشی

نمایندگی تعمیرات بوش

وقتی از نمایندگی تعمیرات یک برند صحبت می شود بطور ناخودآگاه یک مرکز مجهز و بروز برای تعمیرات انواع محصولات آن برند در ذهن نقش

بیشتر »